Skupina 11.
HRAČKY, HRY, POMŮCKY PRO VOLNÝ ČAS A SPORT

Základní charakteristika / popis

Hmatové a zvukové hry a hračky jsou vhodné jak pro zábavu, tak pro rozvoj kompenzačních smyslů (hmatu a sluchu) a poznávacích procesů (vnímání, paměti, představivosti, učení, myšlení, řeči). Řada hraček, běžně dostupná pro zdravou populaci, je často vyhotovena ve výrazných barvách, kontrastním provedení a se zvětšenými vizuálními prvky, hodí se proto pro děti slabozraké i děti se zbytky zraku.

V současnosti je na trhu celá řada hraček a her, přímo vyrobených s ohledem na potřeby hráčů s těžkým postižením zraku. Patří sem stolní hry (Člověče, nezlob se, Šachy, Mlýn, Ovčinec, pexeso atp.), karetní hry (Kanasta, Mariáš) či hlavolamy nebo hmatolamy.

Kromě speciálně vytvořených her lze často bez větší námahy upravit či uzpůsobit pro tuto skupinu hráčů i hry, které lze zakoupit v běžné distribuční síti (například Carcasonne, Scrabble). Tyto běžně dostupné hry mnohdy není třeba už jakkoliv upravovat, protože svým provedením umožňují hru hrát i bez kontroly zrakem – mezi nevidomými dětmi na našich táborech je dnes velmi oblíbená například hra Bláznivá křižovatka (v originále Rush Hour) nebo Krokodýlí řeka. Stejným způsobem pak mohou posloužit i běžně dostupné hlavolam či stavebnice.

Hmatové knížky jsou velmi oblíbené zejména mezi malými dětmi, které se jejich prostřednictvím seznamují s okolním světem. Hmatové knihy jsou často zaměřeny tematicky (Ovoce a zelenina, zvířata) a kromě seznámení s daným tématem se u dětí rozvíjí hmatové a prostorové vnímání. Hmatové knihy mohou mít různá provedení: klasická kniha, leporelo, textilní kniha.

Poměrně zajímavou skupinou her jsou pak počítačové hry pro nevidomé a slabozraké. Těch je celá řada a jsou jak české, tak zahraniční provenience. Hráči s těžkým postižením zraku si mohou zahrát například textové hry, adventury, karetní hry, automobilové závody a dokonce i klasickou střílečku.

Tandemové kolo – někdy také nazývané dvoukolo nebo jednoduše tandem – je dvoumístné jízdní kolo. Osoba sedící vpředu ovládá řízení, řazení a brzdy, osoba vzadu se drží pevných řídítek a může ovládat brzdy. Oba jezdci šlapou.

Tandem ocení především sportovně založení lidé s těžkým postižením zraku, kteří nemohou cyklistiku provozovat samostatně. K jízdě na tandemu je potřeba mít vidícího pilota – např. rodinného příslušníka, dobrovolníka nebo kamaráda, který s nimi na tandemu bude jezdit.

Kromě tandemu je k dostání také tzv. duplex – jízdní kolo pro dva, kdy jezdci nesedí za sebou, ale vedle sebe.

U lidí, kteří nechtějí nebo z nějakého důvodu nemohou využívat/sportovat na tandemovém kole, může být alternativní pomůckou rotoped, u kterého není potřeba mít vidícího pilota a je možné sportovat třeba doma v obývacím pokoji.

Náročnost obsluhy

Hry jsou s ohledem na své určení nenáročné na obsluhu, v některých případech (například při přizpůsobení běžných her) je vhodná alespoň při prvních hrách asistence vidící osoby, která hráčům vysvětlí pravidla či pomůže s rozestavením hracích figurek.

U tandemového kola je potřeba naučit se společnou jízdu koordinovat – jedná se především o nasedání a sesedání z kola a domluva pokynů pro nenadálé situace (například prudké brzdění kvůli překážce).

Význam pro studium / pracovní uplatnění

Hry rozvíjejí hmat a sluch, zlepšují jemnou motoriku, kterou pak lze uplatit v řadě dalších činností, u společenských her či společných cyklistických výletů je také nezanedbatelný sociální efekt.

Další informace

Klíčová slova

  1. Způsob komunikace: hlasový výstup, zvětšení, hmatový výstup.
  2. Účel použití: komunikace.
  3. Použitá technologie: –
  4. Způsob práce: poslouchání, vnímání zrakem, vnímání hmatem.
  5. Způsob úhrady kupní ceny: vlastní financování.

Dodavatelé

Sestavil: Radek Pavlíček

Dvoukolo pro nevidomé
Obr. 77: Dvoukolo pro nevidomé

Bláznivá křižovatka

Krokodýlí řeka

Logic

Piškvorky

Sudoku
Obr. 78: Hry pro nevidomé (Bláznivá křižovatka, Krokodýlí řeka, Logic, Piškvorky, Sudoku)

Předchozí kapitola | Obsah | Další kapitola